اما جای بسی تعجب است که با این تاکید و تایید در کنار حمایت مسئولین رده بالای نظام، گروهی بي هيچ دليلي به دفعات متعدد تهمت زنی و بی مهری به ما هم میهنان و حتی فرهنگ ایران را در دستور کار خود قرار داده اند.....

برساد نوشت:دکتر اسفندیار اختیاری در دومین سخنرانی میان دستور خود در مجلس هشتم که با بازخوانی بخشهایی از پیام اشوزرتشت آغاز شد، ملت واحده را با وجود همه ادیان، مذاهب و اقوام معنا دار دانست، از بی مهری ها و تهمت های وارده به زرتشتیان و فرهنگ ایران گله کرد، آزادی ایرانیان غیرمسلمان را بر اساس قانون اساسی یادآور شد، به جان باختگان راه ایران درود فرستاد که نگهبان و حافظ تمام مفاهیم این میراث گرانبها بوده اند، سه هزار و هفتصد و پنجاهمین سال پیامبری اشوزرتشت را شادباش گفت، نوروز را جشنی دانست که با هیچ مکتبی در تضاد نیست و می تواند سنگ بنای واقعیتها و آرزوها باشد. از مشکلات فراوان جامعه زرتشتی در زمینه وقف سخن راند و با اشاره به این سنت دینی کهن خواستار رسیدگی در این زمینه شد، از کمیسیون قضایی مجلس برای بی توجهی به طرح اصلاح ماده 881 مکرر قانون مدنی گله کرد، به وجود تبعیض در استفاده از ایرانیان غیرمسلمان در اداره کشور گفت و راستی را تنها راه رسیدن به ایرانی بزرگ دانست.

متن کامل این سخنرانی را در ادامه مطلب بخوانید:

خشنه اتره اهورهه مزداو

اوشتا اهمایی،یهمایی ، اوشتا  کهمایی چیت

«به نام داناي بزرگ هستي بخش»

"خوشبختی از آن کسی است که خواستار خوشبختی دیگران باشد"

اشوزرتشت اسپنتمان، گاتها، هات 43، بند 1

درود به روان بنيانگذار انقلاب كه همیشه در سخنان خود بر "ملت واحده" تاکید داشتند."ملت" از چهار ویژگی جغرافیا، زبان، تاریخ و اقتصاد شکل می گیرد و چنانچه مردم به جایگاهی برسند که به دور از گرایش‌های مختلف، خود را هم‌میهن بدانند، آن‌گاه می‌توان آن‌ها را یک ملت یگانه دانست. افتخار ایرانیان آن است که دارای حس همبستگی‌، فرهنگ، تمدن و تاریخ مشترکی اند و خصوصیاتی همچون هوشمندی، آزادگی، تاریخ سازی و دقیق بودن بخشی از ویژگی های ملت واحده ایران است. بنابراین نباید این مفاهیم نهادینه شده علمی را دستخوش سطحی نگری کرد و از یاد نباید برد که "ملت واحده" با وجود همه اقوام، مذاهب و ادیان معنا پیدا می کند.

درود به رهبر گرانقدر انقلاب که سخنان مهم ایشان در ديدار با نمايندگان زرتشتيان سراسر جهان که نشان دهنده اعتقاد و اعتماد به این ایرانیان پاک نهاد است، هیچگاه از یادها نخواهد رفت. اما جای بسی تعجب است که با این تاکید و تایید در کنار حمایت مسئولین رده بالای نظام، گروهی بي هيچ دليلي به دفعات متعدد تهمت زنی و بی مهری به ما هم میهنان و حتی فرهنگ ایران را در دستور کار خود قرار داده اند. از سازمانهای مربوطه می خواهم این افراد که آگاهانه و يا ناآگاهانه این اعمال غیرقانونی را انجام می دهند را به سمت اجرای قانون هدایت کنند و از تمام ارگانها نیز می خواهم به اصل 13 قانون اساسي که به صراحت و شفافيت آزادي ايرانيان غيرمسلمان را تضمين مي نمايد، پايبند باشند و در راستاي اجراي آن قدم بردارند.

 درود به این مرز پرگهر از شرق تا غرب، از شمال تا خليج هميشه پارس و درود به فروهر پاک جان باختگان یا شهدای تا ابد جاويد راه ايران زمين كه ایران را با تمام مفاهیم بسیار غنی آن پاس داشتند. عزیزانی که اين مرز و بوم را نگاهبان بودند و بعنوان يک ميراث گرانبها به دور از کشمکش های سیاسی برای ما به ارمغان گذاردند. سرورانی که به ما یادآوری کردند که دوست داشتن وطن، بدور از مفاهیم افراطی آن که هیچگاه مورد تایید نبوده است، نشانه ای از ایمان است و در اين راه از نثار جان خود نيز دريغ نکردند.

و درود به تمام همکيشان گراميم، زرتشتيان يکتاپرست، خوشنام و پرافتخار که در هر مکان و زماني که باشند، فر ايران از آرمانهاي آنها است و تاریخ بر آن گواهی می دهد. ضمن شادباش سه هزار و هفتصد و پنجاهمین سال پیامبری اشوزرتشت اسپنتمان به تمام بهدینان، از اینکه مجددا به من اعتماد کردند تشکر و قدردانی می کنم و در مقابل بزرگی این بزرگ منشان سر تعظیم فرود می آورم.

سال نو و نوروز باستانی که جشنی پرمعنا و فرهنگی است که ایرانیان آنرا به جهانیان هدیه دادند و در دل خود دوستی، صلح، انسانیت، اخلاق، برابری و راستی را بانگ می زند و این نگاه با هیچ مکتب و نظامی در تضاد نبوده و می تواند سنگ بنای واقعیتها و آرزو ها باشد، را به تمام انسانهای نیک اندیش، نیک گفتار و نیک کردار خجسته باد می گویم.

اما در اين فرصت اندک لازم مي دانم چند نکته ديگر را نيز یادآوری کنم تا جهت رفع آن اقدام گردد:

1-      یکی از آیین های پسندیده که ایرانیان از دیرباز به آن توجه داشته اند، فرهنگ داد ودهش و دستگیری از نیازمندان است که بخشی از آن با نام "گهنبار"، "اشوداد" یا همان "وقف" شناخته می شود. سنتی که ریشه در تاریخ چند هزارساله ایران دارد و جنبه های انسانی و مذهبی آن پررنگتر از دیگر موارد است. ایرانیان زرتشتی نیز بر اساس آموزه های دینی خود از دیرباز به آن توجه ویژه داشته است. به عنوان مثال بخش عمده ای از موقوفات شهرهای یزد و کرمان و بخش وسیعی از شرق تهران بر همین اساس توسط زرتشتیان وقف شده و متعلق به آنان است. موقوفاتی که گستردگی زیادی را شامل می شوند از مدارس، آموزشگاهها و مکانهای بهداشتی و درمانی که برای استفاده عام وقف شده اند تا موقوفاتی که خاص زرتشتیان است. در دوره های مختلف تاریخ  از زمان ساسانیان و سامانیان  تا بحال برای اجرا و نظارت درست این سنت و آیین دینی و اجتماعی ساختارهای مدیریتی خاص طراحی و از آن حمایت های قانونی ویژه ای می شده است. در حال حاضر نیز سازمان اوقاف و امور خیریه این مهم را برعهده دارد. نکته قابل تامل در این موضوع این است که با توجه به زحمات بسیار زیادی که مسئولین و مدیران این نهاد متقبل می شوند هنوز کاستی هایی در اجرای وقف نامه و نیت نامه ها وجود دارد. بگونه ای که رهبر گرانقدر انقلاب در دیدار ماه گذشته مدیران سازمان اوقاف تاکید کردند مهمترین مسئله در وقف، عمل امینانه نسبت به موضوع وقف و ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه اش است.

 با این تاکید بسیار صریح و احکام شرعی و قانونی واضح در مورد این موضوع مهم، متاسفانه افراد حقیقی و حقوقی، مدیران بخش دولتی و خصوصی بخود اجازه داده پا را فراتر از قانون گذارده و حتی با پیگیری های سازمان اوقاف و امور خیریه بر اجرای وقفنامه، از کنار آن بگذرند و موقوفات زیادی از دست متولیان اصلی آن خارج شود. بنابراین از سرپرست این سازمان مهم دینی، اجتماعی می خواهم با جدیدت بیشتر و با قاطعیت بر اجرای صحیح وقف نامه کوشش کند و لازم است کلیه ارگانها نیز همراه و همیار با این سازمان باشند.

2-      در مجلس هشتم اولین طرحی که اعلام وصول شد، طرح اصلاح قانون 881 مکرر قانون مدنی بود. قانونی که اجرای آن شان و منزلت انساني  اديان مورد تاييد در قانون اساسي را مورد تهديد قرار داده است. قانونی که اصلاح آن مورد تایید سران سه قوه نیز قرار گرفته است. اما مشخص نيست چرا با توجه به رایزنی های مختلف و پیگیری مستمر در طول عمر چهار ساله مجلس هشتم اقدامي جهت حل اين معضل اجتماعي انجام نگرفت. چرا کميسيون قضايي مجلس مطابق آيين نامه داخلي، این طرح را بررسی نکرد و چرا اولین طرح وصول شده مورد بی مهری قرار گرفته است؟ پاسخ به این سوالات بخشی از عملکرد مجلس را نشان می دهد.

3-      متاسفانه توسعه مشارکت ايرانيان غيرمسلمان در اداره کشور بصورت ملموس مشاهده نمی شود. این بر خلاف اصول قانون اساسي است. از همه وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط می خواهم با برداشتن موانع و مشکلات در این رابطه و با بکارگیری اين افراد با تجربه و تحصیل کرده در جایگاهی درست، موجب سربلندي بيش از پيش ميهن عزيزمان گردند.

در پايان آرزو دارم با انديشه نيك، گفتارنيك و كردارنيك، کنار يکديگر به مانند یک ملت یگانه و با پیمودن مسیر راستی که تنها راه رسیدن به اهداف است، در جهت دوستي و برابري و سازندگي ايران بزرگ و عزيز کوشش نمائيم.

ايدون باد

دكتر اسفنديار اختياري

نماينده ايرانيان زرتشتي

15 فروردین ماه 1391

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا